Wednesday 27 March 2013

Apa yang kurang menarik pada Nokia Lumia 620?

Hah, hari tu aku puji melambung tinggi dengan Windows Phone 8 ni. Hari ni aku nak maki pulak dengan Nokia Lumia 620 ni. Pada pendapat aku, produk Lumia keluaran Nokia ini memang ternyata gagal menyaingi kehadiran telefon pintar keluaran syarikat telefon yang lain. Korang pergilah mana-mana dan tengok semua orang yang korang nampak, dorang pakai telefon apa. Aku jamin memang tak ada pun jenama Nokia Lumia yang dorang pakai. Banyaknya Samsung dan iPhone. Abaikan jika dorang guna 3310. hehe. 

Aku pernah cuba nak tolak Nokia Lumia ni kat kedai telefon cina. Tauke cina tu kata Nokia Lumia memang susah nak laku. Memang tak ada nilai jual balik. Sambil-sambil tu dia cakap, kat kedai dia,dia ada tunjuk-tunjuk memang tak ada jual Nokia Lumia. Korang tengoklah Nokia Centre aku jamin sebanyak 2% je orang akan datang kedai dorang. Ada pun hanya nak tengok-tengok je. Cuba bandingkan untuk kajian dengan pergi survey ke Machine atau kedai yang menjual telefon Samsung, aku jamin dalam 5 saat orang akan keluar masuk keluar balik then masuk balik ke kedai tu. Nak masuk bukan nak beli. Hanya nak tengok-tengok atau cuci mata tengok awek telefon pintar seperti di Machine iaitu iPhone 5. Kalau nak beli pun memang keluar duit beribu-ribu. 

Berbalik kepada Nokia Lumia tadi. Setelah seminggu aku setia pada telefon pintar berteraskan WP 8 ni, aku mulai berubah hati nak terus setia menggunakannya. Sebab apa aku mulai berubah hati? Meh follow aku apa yang kurang menarik pada Nokia Lumia ni.

  1. Nokia Lumia 620 memang tak ada radio. Diulangi tak ada RADIO. Bajet ikut style iPhone la konon. Serius. Bagi aku, tak ada radio memang ada kekurangan dalam kehidupan seharian aku. Tanpa Hot Fm mendengar celoteh FBI, Fafau dan AG memang rasa tak best. Umpama kopi tak ada gula. Umpama kereta tak beroda. Chewaahh..
  2. Tak ada Voice Recorder a.k.a Perakam Suara. Perakam Suara juga penting bagi kehidupan seharian aku. Semasa aku ada kursus atau bengkel ke apa. Kawan di sebelah aku mesti ada tanya apa-apa yang dia tak faham. Aku akan jawab apa yang aku tahu. Bila ada sedikit gangguan itulah aku hilang fokus pada kursus itu. Jadi penyelesaiannya, rakam je apa penceramah tu cakap. Balik rumah nak balik pun boleh. Kan,ia amat membantu. Kalau korang nak praktikkan pun boleh. Psst, aku pernah rakam khutbah jumaat. Kalau aku buat ni salah, sila tegur ye.
  3. Kurangnya aplikasi di Store. Tiada Instagram. Tiada InstaWthr. Memang ada kekurangan di situ. Tanpa Instagram, mana nak kongsi gambar. Flickr?Cuba bagitau aku berapa ramai orang guna Instagram? Aku rasa lebih ramai orang guna Instagram. Yang ada pun aplikasi wajib iaitu Facebook dan Twitter. Itupun jarang update. Dan interface Facebook Windows Phone amat mengecewakan. Bukan user-friendly. Jika dibandingkan aplikasi di Store, aplikasi di Play Store lagi banyak pilihan. Pilih je yang mana korang berkenan di hati.
  4. Kena ada akaun HOTMAIL. Aku nak tanya sesiapa lah yang baca entri aku ni. Korang ada ke akaun Hotmail? Akaun hotmail ni popular pada tahun 2001 tak silap. Aku pun ada akaun Hotmail pada masa tu tapi dah tak aktif. Tapi sekarang, Gmail jadi pilihan aku. Hotmail dah tak wujud dalam hidup aku. Tapi sekarang, ia muncul semula. Mungkin ini strategi untuk menaikkan semula akaun Hotmail di mata pengguna Nokia Lumia. 
  5. Browser wajib adalah Internet Explorer. Well, sekarang ni dah ada Google Chrome, Mozilla, Safari. Aku pun guna browser Google Chrome semasa menaip entri ni. Kenapa tak nak guna IE? Mungkin GC lebih user-friendly. Aku guna bila ada keperluan je. Untuk kehendak, aku lebih suka guna GC atau Mozilla. Begitu juga dalam Nokia Lumia ni. Aku kena guna browser IE. Aku pernah cuba nak install Opera Mobile tapi tak boleh. Entah kenapa pun aku tak tau. 
  6. No paste, just copy. Tiada paste. Aku pernah cuba copy mesej kat inbox then cuba paste di FB untuk sharing tapi amat mengecewakan. Memang tak boleh paste. Apa de hal! 
Oklah. Setakat ni sahaja dapat aku kongsi. Mungkin aku kesilapan aku tidak explore dulu Nokia Lumia itu sebelum terus membelinya. Kita belajar dari kesilapan. Pengalaman mengajar kita agar jangan terlalu terburu-buru terus membelinya. Terlalu banyak kekurangan pada Nokia Lumia ni. Jika ada lagi kekurangan, bolehlah sharing ye. 

Psst: Baru je beli Samsung S3 Mini. Boleh tahanlah. Ada radio. kehkeh.

No comments:

Post a Comment